A SEO néven ismert gyakorlat az 1990-es évek közepén kezdődött. Egy (nem) rövid összefoglaló a keresőmotorok és a SEO fejlődésének jelentős mérföldköveiről.
A keresőoptimalizálás (SEO) manapság nagyon is a Google körül forog.
Az a gyakorlat azonban, amelyet ma SEO néven ismerünk, valójában megelőzte a világ legnépszerűbb keresőjét, amelyet Larry Page és Sergey Brin alapított.
Bár vitatható, hogy a SEO és minden, ami a keresőmarketinggel kapcsolatos, az első weboldal 1991-ben megjelent megjelenésével, vagy talán az első webes kereső elindításával kezdődött, a SEO története „hivatalosan” valamivel később, 1997 körül kezdődik.
Bob Heyman , a Digital Engagement szerzője szerint nem másnak köszönhetjük, mint a Jefferson Starship rockzenekar menedzserének, hogy segített egy új terület megszületésében, amelyet „keresőoptimalizálásként” ismernénk el.
Látja, nagyon ideges volt, hogy a Jefferson Starship hivatalos webhelye akkoriban valamelyik keresőmotor 4. oldalán volt, nem pedig az 1. oldalon.
Igaz, soha nem tudhatjuk, hogy ez a történet inkább revizionista történelem vagy 100%-os tény, minden jel határozottan arra utal, hogy a SEO kifejezés 1997 körül származik.
Ha még keresgélsz egy kicsit, látni fogod, hogy John Audette , a Multimedia Marketing Group munkatársa már 1997. február 15-én használta ezt a kifejezést.
1997-ben a keresőmotorok előkelő helyezése még meglehetősen új koncepció volt.
Ez is nagyon címtárvezérelt volt.
Mielőtt a DMOZ táplálta az eredeti Google besorolást, a LookSmart a Zeal hajtotta, a Go.com volt a saját címtár, a Yahoo Directory pedig a Yahoo Search egyik fő szereplője.
Ha nem ismeri a DMOZ-t, a Mozilla Open Directory Project-et (ne feledje, a Mozilla egy vállalat volt, a Moz pedig márka volt jóval a SEOMoz előtt), ez alapvetően egy Yellow Pages volt a webhelyek számára.
Eredetileg erre alapították a Yahoo-t; a szerkesztők által jóváhagyott legjobb webhelyek megtalálása.
1998-ban kezdtek el SEO-val foglalkozni, olyan ügyfeleink igényeként, akik klassz oldalakat építettek, de kevés forgalmat bonyolítottak le.
Nem is tudták, hogy életstílus lesz belőle.
Ugyanakkor a World Wide Web akkoriban a legtöbb ember számára még meglehetősen új fogalom volt.
Ma? Mindenki uralni akarja a keresőmotorok eredményoldalait (SERP).
Keresőoptimalizálás kontra keresőmarketing
Mielőtt a keresőoptimalizálás hivatalos elnevezése lett volna, más kifejezéseket is használtak:
- Keresőmotor elhelyezése.
- Keresőmotor pozicionálás.
- A keresőmotorok rangsorolása.
- Keresőmotor regisztráció.
- Keresőmotor benyújtása.
- Weboldal promóció.
De egyetlen vita sem lenne teljes egy másik kifejezés említése nélkül…
Keresőmotor marketing.
2001-ben egy időben az egyik neves iparági író a keresőoptimalizálás utódjaként a keresőmarketinget javasolta .
Nyilvánvalóan nem így történt.
Készülj fel most; sok hamis állítást fog látni (pl. „A SEO halott”, „az új SEO”) és a SEO márkaváltására irányuló kísérleteket (pl. „Keresési élmény optimalizálása”).
Bár a SEO mint kifejezés nem tökéletes – elvégre nem a keresőmotorokat, hanem a webes jelenlétünket optimalizáljuk –, immár több mint 20 éve továbbra is iparágunk preferált kifejezése maradt, és valószínűleg az is lesz. belátható jövőben.
Ami a keresőmarketinget illeti ?
Még mindig használják, de ma már inkább a fizetett keresőmarketinghez és a reklámozáshoz kapcsolják.
A két kifejezés ma békésen egymás mellett létezik.
A keresőmotorok előzményeinek idővonala
A keresőmotorok megváltoztatták azt a módot, ahogyan információkat találunk, kutatásokat végzünk, termékeket és szolgáltatásokat vásárolunk, szórakoztatjuk magunkat és kapcsolatba lépünk másokkal.
Szinte minden online célpont mögött – legyen szó webhelyről, blogról, közösségi hálózatról vagy alkalmazásról – egy keresőmotor áll.
A keresőmotorok a mindennapi élet összekötő erőjévé és iránymutatójává váltak.
De hogyan is kezdődött ez az egész?
Összeállítottunk egy ütemtervet a keresőmotorok és a keresőoptimalizálás történetének jelentős mérföldköveiről, hogy megértsük ennek a technológiának a gyökereit, amely világunk oly fontos részévé vált.
A SEO hajnala: „A vadnyugat” korszaka
Az 1900-as évek utolsó évtizedében a keresőmotorok piaca rendkívül versenyképes volt.
Választhat a keresőmotorok között – emberi erőforrással működő címtárak és bejáró-alapú listák egyaránt –, beleértve az AltaVista-t, az Ask Jeeves-t, az Excite-t, az Infoseek-et, a Lycost és a Yahoo-t.
Kezdetben az egyetlen módja annak, hogy bármilyen SEO-t végrehajtsanak az oldalon végzett tevékenységeken keresztül.
Ez magában foglalta az olyan tényezők optimalizálását, mint például:
- Győződjön meg arról, hogy a tartalom jó és releváns.
- Volt elég szöveg.
- A HTML-címkéi pontosak voltak.
- Voltak belső és kimenő linkjei.
Ha jó helyezést akart elérni ebben a korszakban, a trükk nagyjából az volt, hogy elégszer ismételje meg a kulcsszavait a weboldalakon és a metacímkéken.
Szeretne megelőzni egy olyan oldalt, amely 100-szor használ egy kulcsszót? Akkor 200-szor használnád a kulcsszót!
Ma ezt a gyakorlatot spamelésnek nevezzük.
Íme néhány kiemelés:
1994
A Yahoo-t a Stanford Egyetem hallgatói, Jerry Wang és David Filo hozták létre egy campus előzetesében. A Yahoo eredetileg egy internetes könyvjelzőlista és érdekes oldalak könyvtára volt.
A webmestereknek manuálisan kellett beküldeniük oldalukat a Yahoo-könyvtárba indexelés céljából, hogy a Yahoo megtalálja azt, amikor valaki keresést végzett.
Az AltaVista, az Excite és a Lycos is elindult.
1996
Page és Brin, a Stanford Egyetem két hallgatója megépítette és tesztelte a Backrub nevű új keresőmotort, amely a bejövő linkek relevanciája és népszerűsége alapján rangsorolta a webhelyeket.
A Backrub végül a Google lesz. Elindult az Inktomi által hajtott HotBot is.
1997
Az A Webmaster’s Guide to Search Engines sikerét követően Danny Sullivan elindította a Search Engine Watch webhelyet, amely a keresőiparral kapcsolatos híreket, az interneten való kereséssel kapcsolatos tippeket, valamint a webhelyek jobb rangsorolására vonatkozó információkat közöl.
(Tíz évvel később, miután elhagyta az SEW-t, Sullivan egy másik népszerű keresőkiadványt alapított, a Search Engine Landet, és most a Google-nál dolgozik.)
Az Ask Jeeves is debütált, és a Google.com regisztrálásra került.
1998
A Goto.com szponzorált linkekkel és fizetett kereséssel indult. A hirdetők ajánlatot tesznek a Goto.com webhelyen, hogy az Inktomi által üzemeltetett organikus keresési eredmények felett helyezkedjenek el. A Goto.com-ot végül a Yahoo felvásárolta.
A DMOZ (az Open Directory Project) lett a legkeresettebb hely a keresőoptimalizálással foglalkozó szakemberek számára, hogy felvehessék oldalaikat.
Az MSN az MSN Search segítségével lépett be a térbe, amelyet eredetileg az Inktomi hajtott végre.
1999
Megtörtént az első keresési marketing konferencia, a Search Engine Strategies (SES). Sullivan visszatekintését az eseményről itt olvashatja el .
(A SES konferenciasorozat különböző becenevekkel és anyavállalatokkal folytatódott a 2016-os leállásig.)
A Google forradalma
2000-ben a Yahoo a keresés történetének legrosszabb stratégiai lépését hajtotta végre, és partneri viszonyt kötött a Google-lal, és hagyta, hogy az Inktomi helyett a Google irányítsa az organikus találatokat.
Korábban a Google egy kevéssé ismert keresőmotor volt. Alig ismert!
A végeredmény: minden Yahoo keresési találatban az állt, hogy „Powered by Google”, és végül bemutatták legnagyobb versenytársukat a világnak, és a Google ismert név lett.
Eddig a pontig a keresőmotorok főként az oldal tartalma, a domain nevek, a fent említett könyvtárakba való bekerülési képesség és az alapvető webhelystruktúra (breadcrumbing) alapján rangsorolták a webhelyeket.
A Google webrobotja és a PageRank algoritmus azonban forradalmian újat jelentett az információkeresésben.
A Google az oldalon belüli és azon kívüli tényezőket is megvizsgálta – a webhelyre mutató külső linkek mennyiségét és minőségét (valamint a használt horgonyszöveget).
Ha belegondolunk, a Google algoritmusa lényegében a következő volt: „ha az emberek rólad beszélnek, fontosnak kell lenned”.
Bár a linkek csak az egyik összetevőjét képezték a Google általános rangsorolási algoritmusának, a SEO szakemberek a hivatkozásokhoz ragaszkodtak, mint a legfontosabb tényezőkhöz – és a linképítés egy egész alágazata jött létre.
A következő évtizedben ez a verseny versenyévé vált, hogy minél több linket szerezzenek a magasabb helyezés reményében.
A linkek erősen visszaélt taktikává váltak, amellyel a Google-nak foglalkoznia kell az elkövetkező években.
Szintén 2000-ben vált elérhetővé a Google Eszköztár az Internet Explorer böngészőben, lehetővé téve a SEO szakemberek számára, hogy megtekinthessék PageRank pontszámukat (0 és 10 közötti szám).
Ezzel beköszöntött a kéretlen linkcserét kérő e-mailek korszaka.
Tehát a PageRank segítségével a Google lényegében egy valutamérőt vezetett be az összekapcsoláshoz. Hasonlóan a domain jogosultságokkal való visszaéléshez manapság.
A Google organikus eredményei 2000-től kezdődően AdWords hirdetések formájában társaságot is szereztek.
Ezek a fizetett keresési hirdetések a Google természetes (azaz nem fizetett) találatai felett, alatt és jobbra kezdtek megjelenni.
Eközben egy csoport webmester informálisan összeült egy londoni kocsmában, hogy 2000-ben elkezdjék megosztani a SEO-val kapcsolatos információkat.
Ez az informális összejövetel végül Pubconná változott, egy nagy, ma is működő keresési konferenciasorozattá.
Az elkövetkező hónapokban és években a SEO világa megszokta a havi Google Dance-t, vagy azt az időszakot, amely alatt a Google frissítette az indexét, ami időnként jelentős rangingadozásokat eredményezett.
Bár a Google Brin egykor híresen kijelentette, hogy a Google nem hisz a webes spamekben, véleménye valószínűleg megváltozott 2003-ra.
A SEO sokkal nehezebb lett az olyan frissítéseket követően, mint a Florida, mert sokkal fontosabbá vált, mint a kulcsszavak X-szeres ismétlése.
Google AdSense: A szörnyű SEO-tartalom bevételszerzése
2003-ban, a Blogger.com felvásárlása után a Google elindította az AdSense szolgáltatást, amely kontextus szerint célzott Google hirdetéseket jelenít meg a kiadói webhelyeken.
Az AdSense és a Blogger.com kombinációja az egyszerű, bevételt hozó online közzététel felfutásához és a blogírás forradalmához vezetett.
Bár a Google akkoriban valószínűleg nem vette észre, olyan problémákat okoztak, amelyeket meg kell oldaniuk az úton.
Az AdSense spam-taktikákat eredményezett, és az AdSense-nek készült webhelyeket tele vékony/rossz/lopott tartalommal, amelyek kizárólag a jó helyezés, a kattintások és a pénzszerzés érdekében léteztek.
Helyi SEO és személyre szabás
2004 körül a Google és más vezető keresőmotorok elkezdték javítani a földrajzi célú lekérdezések eredményeit (pl. étterem, vízvezeték-szerelő vagy más típusú vállalkozás vagy szolgáltató az Ön városában vagy településen).
2006-ra a Google kiadott egy Maps Plus Boxot , ami akkoriban nagyon lenyűgözött.
Szintén 2004 körül történt, hogy a Google és a keresőmotorok elkezdték nagyobb mértékben felhasználni a végfelhasználói adatokat, például a keresési előzményeket és az érdeklődési köröket a keresési eredmények személyre szabására.
Ez azt jelentette, hogy az Ön által látott találatok eltérhetnek attól, amit a melletted ülő egy kávézóban látott, amikor ugyanarra a lekérdezésre keresett.
Szintén 2005-ben hoztak létre nofollow címkéket a spam elleni küzdelem eszközeként.
A SEO-szakemberek ezt a címkét kezdték használni a PageRank-formálás egyik módjaként .
A Google néhány figyelemre méltó frissítést is közzétett:
- Jagger , amely segített csökkenteni a kéretlen linkcserék számát, valamint a horgonyszöveg jelentőségének csökkenését hirdette meg a korruptsága miatt.
- Big Daddy (alkotója: Jeff Manson, a RealGeeks), amely javította a Google architektúráját, hogy lehetővé tegye a webhelyek közötti linkek értékének és kapcsolatának jobb megértését.
YouTube, Google Analytics és Webmestereszközök
2006 októberében a Google 1,65 milliárd dollárért megvásárolta a felhasználók által generált YouTube videomegosztó hálózatot, amely végül a második leggyakrabban használt keresőtulajdon lett a világon.
Ma a YouTube-nak 2 milliárd felhasználója van!
Szárnyaló népszerűségének köszönhetően a videó SEO kulcsfontosságúvá válik a márkák, vállalkozások és magánszemélyek számára, akik meg akartak találni.
A Google két hihetetlenül fontos eszközt is piacra dobott 2006-ban:
- A Google Analytics . Ez az ingyenes, webalapú eszköz olyan népszerű volt az induláskor , hogy a webmesterek leállási és karbantartási figyelmeztetéseket tapasztaltak.
- Google Webmestereszközök . A jelenleg Search Console néven ismert Google Webmestereszközök segítségével a webmesterek megtekinthetik a feltérképezési hibákat, megnézhetik, milyen kereséseknél jelent meg webhelye, és kérhetik az újbóli felvételt.
Szintén 2006-ban az XML-oldaltérképek univerzális támogatást nyertek a keresőmotoroktól.
Az XML-webhelytérképek lehetővé teszik a webmesterek számára, hogy megjelenítsék a keresőmotorok számára a webhelyük minden feltérképezhető URL-jét.
Az XML-webhelytérkép nem csak egy URL-listát tartalmaz, hanem egy sor további információt is, amelyek elősegítették a keresőmotorok intelligensebb feltérképezését.
Univerzális keresés
Valójában 2007-től kezdtük látni, hogy a keresés új és izgalmas módon fejlődik.
Mindezen frissítések célja a felhasználók keresési élményének javítása volt.
Kezdjük a Google Univerzális keresésével .
Eddig a pontig a keresési eredmények 10 kék linket tartalmaztak.
Ezután a Google elkezdte ötvözni a hagyományos organikus keresési eredményeket más típusú vertikális találatokkal, például hírekkel, videókkal és képekkel.
Könnyen ez volt a legnagyobb változás a Google keresésben – és a SEO-ban – a floridai frissítés óta.
A Cesspool takarítása
2008-ban a Google akkori vezérigazgatója, Eric Schmidt azt mondta, hogy az internet szemétgyűjtővé válik, és a márkák jelentik a megoldást . „A márka az, ahogyan a szemétgyűjtőt rendezi” – mondta.
Kevesebb mint hat hónappal a megjegyzése után megérkezett a Vince nevű Google-frissítés .
A nagy márkák hirtelen úgy tűnt, hogy sokkal jobban szerepelnek a SERP-ben.
A Google szerint azonban valójában nem a márkák jutalmazása volt a célja .
A Google nagyobb súlyt akart helyezni az algoritmusba vetett bizalomra (és a nagy márkák általában jobban bíznak, mint a kisebb és kevésbé ismert márkák).
Nem sokkal a frissítés után a Google kiadott egy másikat, hogy javítsa az indexelés sebességét, a Caffeine nevet .
Ahogy a Search Engine Journal akkoriban beszámolt, a Caffeine „egy következő generációs keresési architektúra a Google számára, amelynek gyorsabbnak és pontosabbnak kell lennie, jobb, relevánsabb eredményeket biztosít, és az internet nagyobb részeit is feltérképezi”.
Ha már a sebességről beszélünk, a Google 2010-ben bejelentette , hogy a webhely sebessége rangsorolási tényező.
Bing & The Search Alliance
2009-ben a Microsoft Live Search Bing lett.
Aztán, hogy megkíséreljék megkérdőjelezni a Google közel 70%-os uralmát az Egyesült Államok keresési piacán, a Yahoo és a Microsoft egyesítette erőit, hogy 10 éves keresési megállapodást kössön (bár a megállapodást öt évvel később átdolgozták).
A Search Alliance látta, hogy a Microsoft Bingje erősítette a Yahoo organikus és fizetett keresési eredményeit.
Miközben a Bing egyértelműen a 2. számú keresőmotor lett, végül nem sikerült megtörniük a Google hatalmas hatalmát a keresés terén az Egyesült Államokban és világszerte. 2020 októberében a Bing hivatalosan is átnevezte Microsoft Bing névre.
A közösségi média felemelkedése
A 2000-es évek végén egy másik jelenség is megjelent: a közösségi hálózatok.
A Google nagy tétet tett a YouTube-on (bár megpróbálná újra a már megszűnt Google+-szal ).
Más hálózatok, például a Facebook, a Twitter és a LinkedIn azonban mind jelentős szereplőkké váltak (a következő években még sok más jön és megy).
A közösségi média térnyerésével párhuzamosan megjelentek azok a spekulációk, amelyek szerint a közösségi jelzések hatással lehetnek a keresési rangsorolásra.
Igen, a közösségi média segíthet a SEO-ban, de közvetve – ahogy a marketing egyéb formái is segíthetnek nagyobb forgalmat irányítani webhelyére, és növelni a márkaismertséget és affinitást (ami keresési keresletet generál).
Míg a közösségi megosztások (lájkok, tweetek, +1-ek stb.) hatását a Google az évek során újra és újra tagadta, mint rangsorolási tényezőt, a különböző rangsorolási tényezőkről szóló tanulmányok továbbra is erős korrelációt mutatnak be .
Séma
A sémajelölést, a mikroadatok egyik formáját 2011-ben vezették be, hogy segítsék a keresőmotorokat a lekérdezés kontextusának értelmezésében. Minden sémajelölési típust megtekinthet a Schema.org oldalon .
A séma nem rangsorolási tényező. És kevés bizonyíték támasztja alá, hogy hatással van a keresési teljesítményére.
A séma azonban segít abban, hogy kitűnjön a SERP-ben gazdag és kiemelt kivonatokkal.
Például egy Search Engine Journal webináriumon Milestone megosztotta, hogy a séma bevezetése után 33-66%-os növekedést tapasztalt a keresési megjelenítések számában a nagy gyorséttermi láncok helyszíneinél.
Az InLinks egy másik kísérlete feltárta, hogy a sémával rendelkező webhelyek a séma implementálása után rangsoroltak.
Ha nem biztos abban, hogy megfelelően implementálta-e a strukturált adatokat, tesztelje azokat a Google Strukturált adatok tesztelőeszközével .
A Google Állatkert: Panda és pingvin
Két jelentős algoritmus-frissítés – a 2011-es Panda és a 2012-es pingvin – nagy hatással volt a SEO-ra, ami a mai napig érezhető, mivel a Google ismét megpróbálta megtisztítani keresési eredményeit és jutalmazni a jó minőségű oldalakat.
2011-ben a Google úgy találta, hogy a keresési eredményeit szigorú ellenőrzésnek vetették alá, mivel az úgynevezett „tartalomfarmok” (olyan webhelyek, amelyek nagy mennyiségű rossz minőségű tartalmat hoztak létre) uralták a keresési eredményeket.
A Google SERP-jei is tele voltak nem eredeti és automatikusan generált tartalommal rendelkező webhelyekkel – és egyes esetekben a lehúzó webhelyek is megelőzték a tartalom létrehozóit.
Ennek eredményeként ezek a webhelyek rengeteg reklámbevételt termeltek (emlékszel, amikor említettem a Google saját AdSense problémáját?).
Ezek a webhelyek is éltek és haltak a Google organikus forgalmától.
De amint a Google Panda frissítése 2011-ben megjelent, sok webhely azt látta, hogy a forgalom nagy része, ha nem az egész, eltűnt egyik napról a másikra.
A Google betekintést nyújtott abba, hogy mi számít jó minőségű webhelynek .
Az alacsony minőségű (vagy vékony) tartalom kiküszöbölése érdekében a Pandát az elkövetkező években rendszeresen frissítették, végül 2016-ban beépült a Google alapalgoritmusába .
Mivel a webhelyek még mindig lábadoznak a Panda hatásaiból, a Google felszabadított egy nagyon várt túloptimalizáló algoritmust, amelynek célja, hogy kiküszöbölje az „agresszív spam-taktikát” az eredményekből.
Végül a Pingvin névre keresztelt algoritmus a linksémákat célozta meg (szokatlan linkelési mintákkal rendelkező webhelyeket, beleértve az Ön kulcsszavainak megfelelő, nagy mennyiségű pontos egyezésű horgonyszöveget
rangsorolni kívánt) és kulcsszótömés.
A Penguin közel sem frissült olyan gyakran, mint a Panda, néhány frissítés között több mint egy év telt el. És a Pandához hasonlóan a Penguin is 2016-ban a Google valós idejű algoritmusának részévé vált .
Dolgok, nem karakterláncok
2012 májusában a Google bemutatta a Tudásgráfot .
Ez jelentős elmozdulást jelentett a kulcsszavak karakterláncainak értelmezésétől a szemantika és a szándék megértése felé.
Amit Singhal, a Google korábbi mérnöki alelnöke így jellemezte az induláskor :
„A Tudásgráf segítségével olyan dolgokra, személyekre vagy helyekre kereshet, amelyekről a Google tud – tereptárgyak, hírességek, városok, sportcsapatok, épületek, földrajzi jellemzők, filmek, égi objektumok, műalkotások és egyebek –, és azonnal releváns információkhoz juthat. kérdésére. Ez egy kritikus első lépés a keresés következő generációjának felépítése felé, amely a web kollektív intelligenciáját használja, és egy kicsit jobban megérti a világot, mint az emberek.”
A Google ezzel az információval javította keresési eredményeit.
Tudáspanelek, dobozok és körhinta jelenhetnek meg, amikor az emberek a Tudásgráf több milliárd entitása és ténye közül egyet keresnek.
A Google következő generációs keresésének következő lépése 2013 szeptemberében érkezett a Hummingbird formájában , amely egy új algoritmus, amelyet a természetes nyelvű lekérdezések és a társalgási keresés jobb kezelésére terveztek.
A mobil (és a hangalapú keresés) térnyerésével a Google-nak teljesen újjá kellett építenie algoritmusának működését, hogy megfeleljen a modern keresők igényeinek.
A Hummingbird-et a Google alapalgoritmusának legnagyobb változtatásának tartották 2001 óta. Nyilvánvaló, hogy a Google gyorsabb és relevánsabb eredményeket akart elérni, különösen a mobilfelhasználók számára.
Mobile-First
Valahol 2005 körül kezdődően egy kérdés folyamatosan felmerült iparágunkban:
Ez a „mobilitás éve”?
Nos, kiderült, hogy nem 2005-ben.
Vagy 2006.
2007 sem volt.
Vagy 2008. Vagy 2009.
Még 2010-ben sem – amikor a Google mobil-első vállalattá változtatta magát.
Aztán 2011, 2012, 2013 és 2014 jött és ment.
A mobilról sokat beszéltek és hangoztattak, mert az egész idő alatt őrülten nőtt.
Ahogy egyre több felhasználó használt okostelefont, egyre gyakrabban kerestek vállalkozásokat és dolgokat útközben.
Végül 2015-ben volt a Mobil Éve – ez a pont, amikor a mobilos keresések először megelőzték az asztali keresést a Google-on. És bár ez igaz a nyers keresési számok tekintetében, az is igaz, hogy a keresési szándék egészen más, és a konverziós arányok sokkal alacsonyabbak maradnak mobileszközökön.
Ez volt az az év is, amikor a comScore arról számolt be, hogy a csak mobileszközöket használók felülmúlták a csak asztali számítógépeken használókat .
Szintén 2015-ben indította útjára a Google egy nagyon várt mobilbarát algoritmus-frissítést , amelynek célja, hogy a felhasználóknak „a legrelevánsabb és legidőszerűbb eredményeket nyújtsa, akár mobilbarát weboldalakon, akár mobilalkalmazásokban találhatók az információk”.
Az oldalak felgyorsítása érdekében a Google 2016-ban bevezette az Accelerated Mobile Pages (AMP) szolgáltatást is.
Az AMP mögött meghúzódó ötlet a tartalom azonnali betöltése volt. Sok hírmédia és kiadó gyorsan átvette az AMP-t, és ma is használja.
És ez talán nem lep meg, de 2017 januárjában a Google bejelentette, hogy az oldalsebesség mostantól a mobilkeresések rangsorolási tényezője lesz .
Ugyanebben a hónapban a Google bejelentette, hogy elkezdi leértékelni a tolakodó felugró ablakokat tartalmazó oldalakat .
2019 júliusában minden új webhelyen engedélyezték a mobil-első indexelést . És 2021 márciusára minden webhely átáll a mobil-első indexelésre.
Gépi tanulás és intelligens keresés
Korábban már említettem, hogy a Google, amely eredetileg az információkeresés köré épült, mobil-első cég lett.
Nos, ez 2017-ben megváltozott, mert a Google vezérigazgatója, Sundar Pichai a Google-t a gépi tanulást elsõként kezelõ vállalatnak nyilvánította.
Ma a Google keresés célja, hogy tájékoztassa és segítse a felhasználókat, ahelyett, hogy linklistát adna a felhasználóknak.
Ezért a Google beépítette a gépi tanulást minden termékébe – beleértve a keresést, a Gmailt, a hirdetéseket, a Google Asszisztenst és sok mást.
Ami a keresést illeti, már elkezdtük látni a gépi tanulás hatását a Google RankBrain segítségével .
A 2015 októberében bejelentett RankBrain-t kezdetben arra használták, hogy a Google által korábban soha nem látott keresések 15%-át próbálják értelmezni a felhasználó által beírt szavak vagy kifejezések alapján.
Azóta a Google kiterjesztette a RankBraint, hogy minden keresésnél futhasson.
Míg a RankBrain befolyásolja a rangsorolást, ez nem a hagyományos értelemben vett rangsorolási tényező, ahol jobb helyezésekkel jutalmazzuk x, y és z teljesítése esetén.
És hamarosan még sokkal több lesz az intelligens keresés világában .
- Növekszik a hangalapú keresés .
- A vizuális keresés őrülten jó lett
- A felhasználók (és márkák) egyre gyakrabban alkalmaznak chatbotokat és személyi asszisztenseket (pl. Apple Siri, Amazon Alexa és Microsoft Cortana).
A technológia ezen fejlődése azt jelenti, hogy izgalmasabb idők várnak a SEO-val foglalkozókra.
A Google alapvető frissítései
A Google minden nap frissíti az algoritmusát.
De egész évben a Google alapvető frissítéseket ad ki, ha az algoritmus megváltozik.
Vannak széles körű alapvető algoritmusfrissítések is .
Ezeknek az alapvető frissítéseknek az a célja, hogy jobb keresési élményt biztosítsanak a felhasználók számára relevánsabb, megbízhatóbb keresési eredményekkel.
Ezek a Google alapvető frissítések nem egy bizonyos oldalt vagy webhelyet céloznak, hanem a rendszer tartalomkövetésének javítását célozzák.
A Google a következőképpen írta le ezeket az alapvető frissítéseket :
„Az egyik módja annak, hogy egy alapvető frissítés működésére gondoljunk, ha elképzeljük, hogy elkészítetted a 100 legjobb film listáját 2015-ben. Néhány évvel később, 2019-ben frissíted a listát. Ez természetesen megváltozik. Néhány új és csodálatos film, amely korábban soha nem létezett, most jelölt lesz a felvételre. Lehet, hogy néhány filmet újraértékel, és rájössz, hogy magasabb helyet érdemelnek a listán, mint korábban.”
2018 márciusában a Google megerősítette , hogy egy átfogó alapalgoritmus-frissítést vezettek be az „aluljutalmazott” oldalak javára.
Valamivel több mint egy hónappal később a Google egy másik átfogó alapvető algoritmus-frissítést adott ki, amely a tartalom relevanciáját célozta meg .
Aztán augusztusban megjelent egy újabb átfogó frissítés (amelyet néha tévesen és pontatlanul „Medic” frissítésnek neveznek ), amely az alacsony minőségű tartalommal rendelkező webhelyeket célozta meg.
2019 márciusában, a 2018. augusztusi alapfrissítés kiterjesztéseként, a Google megerősítette, hogy megérkezett egy alapfrissítés (más néven Florida 2), és állítólag egy nagy frissítésnek kell lennie.
A SEO közösség azonban úgy érezte, hogy ez inkább a korábbi algoritmusok visszaállítása .
És egy másik átfogó alapvető frissítés 2019 júniusában, amely felfedte az EAT gyengeségeit a webhelyeken, a bejövő hivatkozások tekintélyére és megbízhatóságára összpontosítva.
A Google időnként kiad egy átfogó alapvető frissítést, amely hatással lesz az összes keresési eredményre világszerte.
Például 2019 szeptemberében volt egy átfogó alapfrissítés , amelynek célja a webhelyek általánosan optimális teljesítményű javítása volt. És egy másik átfogó alapvető frissítés 2020 januárjában, amely az YMYL (a pénzed, az életed) kategóriákat célozta meg.
Ez a fő különbség a széles körű alapvető frissítések és az alapvető frissítések között – a webhelyét átfogóan kell elemeznie, nem pedig egy konkrét oldalt.
Legutóbb 2020 májusában a Google kiadott egy alapvető frissítést , amely vékony tartalmú céloldalakat céloz meg, miközben lendületet ad a helyi keresési eredményeknek.
BERT
A BERT a legnagyobb Google algoritmus frissítés a RankBrain óta.
A BERT a természetes nyelvi feldolgozásra használt transzformátorok kétirányú kódolóábrázolásait jelenti.
Lényegében segít a Google-nak abban, hogy jobban megértse a keresési lekérdezések kontextusát.
Például a „denevér” szó jelenthet egy éjszakai szárnyas állatot, amelyet gyakran Batmanhez kötnek. Vagy akkor is használható, ha egy baseball játékos felmegy ütőre.
A BERT segítségével a Google fel tudja boncolni a kontextust, hogy jobb keresési eredményeket szolgáltasson.
Ami még jobbá teszi a BERT-et, az az, hogy a Google a kulcsszavait körülvevő szavakkal segíti a pókokat a tartalom megemésztésében.
Például: „Elmentem a denevérbarlangba.” Vagy: „Az ütőm után bementem a ásóba.” A Google mostantól kontextusmodellt tud generálni a mondat többi szava körül. Ez döntő tényező abban, hogy a természetes nyelvi feldolgozás hogyan azonosítja az emberi kommunikációt.
Ahogy Danny Sullivan, a Google mondta:
„Nincs semmi optimalizálnivaló a BERT-nél, és nincs semmi, amit át kellene gondolnia. A nagyszerű tartalmak díjazására irányuló törekvésünk alapjai változatlanok.”
Ha továbbra is szeretne többet megtudni a BERT-ről, Dawn Anderson itt elmagyaráz mindent, amit a BERT-ről tudnia kell .
Kiemelt kivonatok
Valószínűleg látott már kiemelt kivonatokat, de nem tudta, mik azok.
A kiemelt kivonatok rövid szövegek, felsorolásjelek, számok vagy táblázatok, amelyek a Google keresésének tetején jelennek meg.
A kiemelt részlet célja, hogy közvetlenül a SERP-ben válaszoljon a kereső lekérdezésére anélkül, hogy át kellene kattintania a webhelyre.
A kiemelt kivonatok azonban rendkívül illékonyak lehetnek, ezért lépj enyhén.
A kiemelt kivonatok nem jelentenek újdonságot. Egészen 2014-ben észlelték őket .
A kiemelt kivonatok beindították az áhított „nulladik pozíció” varázsát. Ez azt jelenti, hogy a keresési eredménye az összes többi zavaró tényező felett szerepel a SERP-ben, ráadásul Ön az organikus eredmények között is megjelenik.
2020 januárjában a Google frissítette ezt a funkciót a kiemelt kivonat keresési eredményeinek ismétlődésének megszüntetése érdekében, így Ön vagy a kiemelt kódrészletben vagy az organikus találatban szerepel, nem mindkettőben.
2020 júniusában pedig a Google újabb frissítést adott ki, amely szerint a kiemelt kivonatok mostantól közvetlenül a keresési lekérdezésük szempontjából releváns szöveghez irányítják a felhasználókat.
A felhasználók most sárga színnel kiemelve látják a szöveget.
Ahogy a hangalapú keresés tovább finomítja önmagát, a kiemelt kivonat tartalma nagyszerű lehetőséget kínál az organikus láthatóság növelésére.
Következtetés
A keresőmotorok és a SEO nagy utat tett meg az 1990-es évek óta.
Ebben a bejegyzésben ezek közül csak néhányat érintettünk.
A SEO története tele van izgalmas fordulatokkal – új keresőmotorok születése, régi keresőmotorok halála, új SERP-funkciók, új algoritmusok, folyamatos tesztek és frissítések –, valamint nagyszerű SEO kiadványok, konferenciák, eszközök megjelenése, és szakértők.
Míg a keresőmotorok és a SEO nagyot fejlődtek az évek során, egy dolog továbbra is igaz: amíg vannak keresőmotorok, a SEO létfontosságú marad.